Exposició Anglada - Camarasa. Racons Predilectes Exposició Anglada - Camarasa. Racons Predilectes Exposició Anglada - Camarasa. Racons Predilectes

Paisatges d’ambients rurals i de la costa de Mallorca constitueixen el nucli d’aquesta exposició, que revela la importància de la temàtica paisatgística en la pintura d’Anglada-Camarasa.

Un recorregut pels racons que el pintor català va fer seus, des de França fins a Pollença, centre del seu món insular. 

Envia'l a un amic o amiga

ELS NIGULS A LA BADIA DE POLLENÇA, LES ROQUES DE BÓQUER O ELS PINS DE FORMENTOR SÓN UN HOMENATGE A LA MAR I A LA TERRA QUE ENVOLTEN EL PINTOR EN ELS ANYS QUE VA PASSAR A MALLORCA.   

El 1914, després d'anys de treball intens i èxit a París, Hermen Anglada-Camarasa (Barcelona, 1871 - Port de Pollença, 1959)  decideix instal·lar-se a Mallorca com a refugi de la guerra. A la seva arribada a l'illa, el paisatge adquireix especial protagonisme en la seva pintura. Tot i que l'havia conreat en la seva època d'aprenentatge a Catalunya (1886-1894) i puntualment en un viatge a Bretanya el 1904, la llum mediterrània i l'orografia de Pollença li ofereixen un nou escenari, que aprofitarà amb escreix i en el qual trobarà nous camins per a la seva pintura.

En el zenit de la seva carrera internacional, aquesta experiència canvia de manera radical la seva orientació personal i professional, la difusió artística de la seva obra i els motius d'interès, que se centren ara en el paisatge. Arbres, roques, núvols i el mar de la badia pollencina seran el seu centre d'atenció, en una nova concepció del tema, proper i sense esperit de transcendència. Aquesta nova exposició per a la sala permanent dedicada a Anglada-Camarasa a CaixaForum Palma a partir dels fons de la Col·lecció "la Caixa" proposa fer una volta per els paisatges del pintor, des de França –amb vistes urbanes del París nocturn de la Belle Époque– fins als estimats paratges a Mallorca, concretats en Pollença.

MALLORCA ÉS POLLENÇA
 

Anglada-Camarasa es va instal·lar en un lloc de gran bellesa i serenitat com era Port de Pollença, el marc privilegiat que va inspirar una obra centrada bàsicament en el paisatge. El pintor acostumava a passejar pels afores de Pollença per pintar, dibuixar i fotografiar petits racons, horts, construccions rústiques, les formes dels arbres i les coves naturals. Als seus quadres, hi va plasmar els niguls a la badia, les roques de Bóquer, els pins de Formentor, la Vall d’en March o l’Horta de la Font. També feia sortides en barca per observar el fons marí amb un visor de vidre, fet que li va permetre pintar una sèrie de quadres de peixos, plantes submarines i les formes capritxoses de les roques.

VOLS REBRE TOTES LES NOVETATS SOBRE CAIXAFORUM PUNTUALMENT EN EL TEU CORREU?

La seva representació del món natural és fidel a tota la seva estètica pictòrica, a base de colors vibrants, contrastos forts i empastaments densos de matèria. A les seves teles, el paisatge es presenta com un gran decorat. Tot i les novetats, no abandona els retrats femenins, sovint fets per encàrrec, tot i que ara presenta les figures en un entorn mediterrani, com en el cas del retrat que va dedicar a Adelina del Carril de Güiraldes.