Quan el disseny supera la realitat

cicle de Disseny

Quan el disseny supera la realitat

El 1917, Guillaume Apollinaire va encunyar el terme surréalisme a partir de la unió de les paraules sur, que en francès vol dir "per sobre de", i réalisme. Per tant, l'obra d'art surrealista se situaria en un nivell superior al de la mateixa realitat. Per a Apollinaire, aquesta nova forma de creació era el punt de partida d'un seguit de noves manifestacions que, en el futur, haurien de suposar "canvis profunds en les arts i els costums a través d'una alegria universal".

Tal com es mostra en la selecció d'obres de l'exposició "Objectes de desig. Surrealisme i disseny, 1924-2020", el disseny ha estat i encara és un terreny extraordinàriament fèrtil en el qual han proliferat multitud de creacions que van més enllà de la seva condició d'objectes reals. Són objectes que desafien el funcionalisme i els estàndards estètics o morals de la modernitat, i que a través de la subversió, la fantasia, l'atreviment formal i la síntesi entre els sentits, proposen noves maneres d'interpel·lar o emocionar. Aquest programa d'activitats, comissariat pel FAD (Foment de les Arts i del Disseny), reuneix una sèrie de professionals destacats que formen part del llegat surrealista en l'àmbit del disseny. En cada cas, l'empremta del surrealisme es fa present de manera diferent, però en tots es reconeix la radicalitat d'un moviment que va transformar la manera de mirar, entendre i ressignificar el món.